8 april, 2019

Möt morgondagens trafikanter

Lisa och Oskar träffades när de byggde Chalmers-cortegen, idag försöker de bygga en bättre värld genom att undvika kött, onödiga flygresor och att inte äga egen bil.

Lisas nyårslöfte är att inte handla något nytt plagg 2019.

Målet är att komma under två ton koldioxid per år, säger Oskar och fortsätter, idag ligger vi på 2,6 ton och sedan kommer samhället på det (med två ton).

Paret har nyligen flyttat till Jonsered och då de vill ut och resa tar de först tåget till Göteborgs Centralstation där Move About har en av sina elbilspooler. Det är med en av dessa elbilar de kör när de ska längre sträckor.

Oskar: Vi har använt Move About i ungefär två år. Det känns som ett familjeföretag. De svarar alltid snabbt på mail och om vi velat hyra bil över längre perioder än vad det egentligen är tänkt för så har de hjälpt oss med det. Vi planerade hur vi skulle kunna ta oss till Linköping genom att använda Better Route Planner och Uppladdning.nu, till exempel. Det tar ungefär fyra timmar inklusive laddning då vi ändå passar på att äta.

Är det smidigt att hyra bil i stället för att äga? Vad kostar det?
O: Vi har en plånbok för alla laddstationskort som vi tar med oss när vi reser och med nyss nämnda tjänster går det bra, men det är lite mer planering än om vi skulle köra fossilbil. Det kostar 126 kr i månaden att vara med i Move About och sedan kostar det per timme eller t ex en helg för 695 inklusive fria mil och ja, knappt nåt för extra bränsle om batteriet inte räcker till, el är ju inte så dyrt.

Hur långt räcker de olika bilarna?
O: Det beror jättemycket på hur fort du kör och väglag och sådär. Vi brukar köra ungefär femton mil innan vi laddar så att vi har lite marginal innan batteriet tar slut.

Vad är fördelarna med Move Abouts elbilspool?
O: För det första att det är fossilfritt, men också att Move About känns schysta som företag, att de har en vision bortom nästa bokslut. En gång luktade det t ex rök i bilen och vi ringde och sade till och de sade att det var lugnt och att det var bra att vi sade till. De brukar vara ok med om någon gör ett misstag. Jag har kompisar som har kört SunFleet och det är mycket hårdare, det är verkligen att man åker dit på det, om man inte rapporterar skadan. En annan gång ringde vi och undrade vad tilläggsavgiften var för att vi båda två skulle kunna köra bilen och blev glatt överraskade att det inte fanns någon sådan avgift, vidare har vi bett dem lista batteristorlek på de olika bilarna och den informationen kom sedan upp på hemsidan.

Varför väljer ni Move Abouts bilar framför SunFleet eller hyrbilar på macken?
O: Elen, framför allt, tänker jag. Vi har en klimatbudget och den exploderar ju totalt, annars. Och sedan är det ju priset också. Dessutom sparar man en halvtimme när man inte behöver tanka bilen vid slutet av en kort bokning, som man behöver på SunFleet t ex.

Är det helt normalt för er nu att använda Move About? Att ska ni sticka nånstans så är det de som gäller?
Lisa: Ja, oftast är det Move About när vi åker tillsammans någonstans. Om jag åker själv blir det snarare buss eller tåg.

Hur ser ni på de tomma platserna i bilen? Känner ni till Skjutsgruppen, är det ok att ta med folk på det viset för Move About?
O: Det borde det ju vara. Det är ju bara att vi är ansvariga skulle jag gissa på.

Är det nåt ni skulle kunna tänka er, att plocka upp folk via Skjutsgruppen?
L: Vi har väl inte testat så mycket delningsgrejer faktiskt, men skulle kunna tänka mig att testa om man hade lite mer info om personen som skulle åka med.
O: Jag tror vi lever mycket i ekorrhjulet med tighta deadlines och det gäller att det klaffar. Det är väl mest det jag känner, annars känns det som en bra grej!

Läs mer om Move About här.

Läs mer om Skjutsgruppen här.

Kollektion & samlingar