23 januari, 2019

Mårten är andra generationens bildelare.

Bagarbil är ett bilkooperativ som bildades 1995 och har idag två bilar och 51 medlemmar där ungefär hälften är kvinnor och fyra av dessa sitter bland de sex i styrelsen. Föreningen rullar på bra och har klarat sig igenom en bilbrand och de ständiga svårigheterna med att få folk att engagera sig i föreningslivet. De två bilarna, en Toyota Auris och en Toyota Aygo leasas av föreningen där alla medlemmar ingår i olika arbetslag, varsitt lag för varje bil samt ett arbetslag för medlemsrekrytering som jobbar med flygbladsutdelning etc.

Samtliga medlemmarna lägger ungefär en timme i kvartalet på att hjälpa till med att köra bilarna till biltvätt och underhåll. Föreningen har medlemmar från 30-årsåldern till ett gäng glada pensionärer. Det kostar 750 kr/år att gå med i föreningen om du inte har turen att bo med en medlem, då betalar du familjemedlemspriset som är 250 kr/år. Bilarna bokas på nätet och öppnas sedan med en mackapär som läser av ditt körkort. Samma mackapär loggar det du kör och skickar ut en faktura på det du kört en gång i månaden. Medlemskapet är öppet för alla som har b-körkort och inte har några anmärkningar hos Kronofogden, du behöver inte bo i Bagaregården, men här står båda bilarna parkerade. Under 2019 kommer de att testa att utöka flottan med en till bil, med största sannolikhet en liten elbil, typ Nissan Leaf eller Renault Zoe.

De två bilarna rullar ungefär 1500-2000 mil per år.

Mårten Bydén är en 34-årig Gamlestadsbo som pendlar till jobbet som brandman i Alingsås med tåg. Mårten föredrar historia och matlagning framför bilar och sport. Han är också medlemsansansvarig på Bagarbil och han du ska kontakta om du vill gå med i föreningen eller fråga om hur du själv skulle kunna starta ett bilkooperativ där du bor.

Namnet, hur ska en tolka det? Bagarbil? Är det en bagares bil?

-Ja, föreningens hela namn är egentligen Bagaregårdens bilkooperativ, och Bagaregården är ett område vid Redbergsplatsen, mot Gamlestaden till.

Hur är Bagarbil organiserat?

-Det är en ideell förening där medlemmarna tillsammans leasar två bilar. Föreningen styrs av en styrelse som väljs av medlemmarna på årsmötet. Jag sitter i styrelsen som medlemsansvarig, så jag tar emot ansökningar om nya medlemmar och om nån vill byta arbetslag.

Hur kom du i kontakt med Bagarbil?

-Jag har varit medveten om bilkooperativ länge eftersom mina föräldrar under min uppväxt i Alingsås var med i Alingsås bilkooperativ som började med en bil och har nu har vuxit till sig till fem bilar. Mina föräldrar är fortfarande medlemmar.

När jag flyttade till Göteborg så jag var redan inkörd i hur ett bilkooperativ fungerar och letade på webben reda på Bagarbil som var det som var närmast och verkade bäst för mig som bor i Gamlestan. Det är tre och ett halvt år sedan nu.

Vad är det sämsta med Bagarbil?

-Kanske att man måste planera. Kvällar och helger är bilarna mer upptagna, på en vardagsförmiddag däremot är de flesta på jobbet och det är nästan ingen som använder våra bilar i jobbet så då är det betydligt lättare att boka in en bil. Har man lite framförhållning på en vecka eller så brukar det finnas en bil tillgänglig.

Hur ofta lånar du själv bil?

-Jag lever ett ganska bilfritt liv, men använder bilen ungefär en gång i månaden. De flesta resorna är kortare, som att åka till Ikea, till återvinningscentralen, ta en tur långfärdsskridskor vid Härskogen eller att hälsa på mina vänner på landet utanför Kungälv. Jag betalar ungefär 200-500 kr/mån till föreningen totalt inklusive årsavgiften.

Bokningssystemet Bagarbil

Bildtext: Bokningssystemet Bagarbil

Hur fungerar det när man hyr bilen?

-Man betalar både för tid och sträcka. Den lilla Aygon kostar 14 kronor i timmen, medan den större, Aurisen, 18 kronor per timme och bilarna är utrustade med ett system som läser av ditt körkort för att öppna bilen och skickar en månatlig faktura på den tid och de kilometer du kört med bilen. Aurisen har dragkrok och i den är det ok att ta med sina fyrfotade vänner. Trängselavgifter betalas kollektivt av föreningen.

Finns det någon social fördel med Bagarbil kontra att hyra en bil på macken?

-Vi i styrelsen möter varandra kontinuerligt i styrelsemöten och vi har roligt. Vi har druckit öl en gång under mina tre år i föreningen, men jag umgås inte privat med någon i föreningen.

Vilka är människorna i föreningen? Är de allmänt inte bilintresserade, har de ett miljötänk?

-Jo, miljötänket finns nog hos många och de flesta är inte så intresserad av bilar, det är inte roligt att äga bil. Idealism kring kooperativt ägande finns nog också hos många.

När du beskriver det är det ett delande, inte ett hyrande.

-Man är ju ändå kollektivt ansvariga, det kräver engagemang, antingen sitter man i styrelsen eller så kör man bilen till tvätten en gång i kvartalet. Det skräp jag lämnar i bilen är det nån annan som får städa bort. Det är inte som på macken när man bara lämnar tillbaka skiten när man är klar. Man har nån sorts ansvarskänsla mot de andra medlemmarna.

Vad är det du gillar Bagarbil?

-Det är billigare, jag slipper krångel och bidrar till miljövinsten med att det är färre bilar i samhället.

Gillar du att ni gör det här tillsammans?

-Det är nån vacker tanke med det ändå. Det hade kanske inte funkat om det var dyrare eller krångligare.

Vad är det för företag ni leasar av, har de några problem med att ni är en förening som leasar?

-Toyota Göteborg i Sisjön. Eventuellt skaffar vi ett annat märke på nästa bil. De har inte haft några problem med att vi som leasar är en förening, så om nån blir inspirerad att starta en förening efter vår modell har jag inget att klaga på hos Toyota.

Har det varit några problem med att folk missköter bilar, krockar etc?

-Nej, egentligen inte. Förutom att det brann upp en bil för några år sedan. Bilen stod på sin parkering och vi fick aldrig reda på om det var elfel eller vad som orsakade branden. Den verkade inte ha varit anlagd i vart fall.

Hur klarade föreningen den krisen?

-Ja, vi fick ju en bil mindre så det var ju lite krisigt, men vi behövde inte höja medlemsavgifter eller så för att lösa det. Tillgången på bilar var givetvis sämre medan vi fick till en ersättsbil, men det gick rätt fort.

Varför engagerar du dig i föreningen?

-Jag blev uppringd av ordförande i styrelsen, det är så man får folk att engagera sig idag. Majornas bilkooperativ var ett ganska stort kooperativ med runt hundra medlemmar som fick lägga ner för att folk inte engagerade sig i föreningen.

Ska man kunna vara medlem i kooperativet utan att vara engagerad?

-Helt oengagerad ska man inte kunna vara, du måste göra din del genom att köra bilen till tvätt eller service en gång i kvartalet eller hjälpa till att dela ut flygblad vid Redbergsplatsen eller rodda Facebook-annonser. Minsta tid du måste lägga är ungefär en timme eller två i kvartalet.

Vilka är med i föreningen?

-I styrelsen är vi två i sextioårsåldern, en i femtioårsåldern och jag är nog yngst med mina 34 år. Jag har inte riktig koll på alla medlemmar, men skulle säga att familjer är underrepresenterade, de har ofta ett annat behov av bil. Tio-tjugo procent av medlemmarna är pensionärer. Det finns inget krav att bo i Bagargården, det bor medlemmar i Lunden, Kålltorp eller som mig själv, i Gamlestan. Till och med Hisingsbor är välkomna att gå med!

Vad händer framöver i föreningen?

Vi kommer utöka flottan med en till bil, högst sannolikt en liten elbil. Vi kommer ha den nya bilen parallellt tills leasingen av vår Aygo går ut i sommar, för att testa och kolla om det bär sig ekonomiskt att ha tre bilar.

Hur vill du avsluta intervjun?

Jag vill gärna uppmana läsarna att gå med i ett bilkooperativ! Kontakta mig om ni vill gå med i Bagarbil eller om du har några fler frågor kring vårt upplägg!

Bagarbil är en av flera bilpooler i Göteborg. Titta gärna vidare och jämför med Sambil, Move About och de andra om vad som passar bäst för dina bilbehov.

Kollektion & samlingar